Monday, February 10, 2014

Tuhan Lebih Saintifik



salam semua. saje nak kongsi satu buku yang aku baca.
mungkin sebab menarik kot. tema yang dibawa boleh kata best jugak.

"Dia mengira Sains boleh menolak kewujudan Tuhan & Sains boleh menjelaskan segala-galanya, rupa-rupanya Sains membawa kepada Tuhan & Tuhan adalah penjelasan segala-galanya."


buku ni menceritakan tentang perbezaan Ateis (tiada agama) dengan agama-agama lain seperti Islam, Kristian & Buddha. banyak persoalan yang ditumbalkan oleh orang-orang Ateis yang kebanyakannya soalan itu mampu dijawab oleh ilmu sains. tetapi ada soalan yang lebih besar yang tidak mampu dijawab oleh sains melainkan dengan kepercayaan dan agama. buku ni best sebab dia banyak buat kita berfikir secara logik dan supaya kita pandang sesuatu perkara dengan lebih luas. menarik ni. orang Islam dan orang bukan Islam pun sesuai baca supaya minda kita terbuka lebih luas.

Antara dialog seorang Ateis dan seorang Islam yang best la bagi aku dalam buku ni:

"Saya perhatikan tuan (ateis) bekerja keras untuk menyebarkan kefahaman tuan. Apa yang akan tuan perolehi dengan tindakan tuan?"

"Saya akan dapat kepuasan pada hati saya. Saya lebih selesaapabila melihat fikiran manusia tidak dicemari dan dikongkong oleh agama"

"Jika tuan gagal dan mereka tidak percayakan kefahaman tuan, apa perasaan tuan?"

"Pastinya saya akan kecewa dan hati saya sakit, apabila manusia terus melakukan perkara yang tidak sepatutnya. Saya akan terus berusaha untuk terus membersihkan pemikiran manusia"

"Itulah perbezaan antara pihak saya (Islam) dan pihak tuan (Ateis). Satu perbezaan yang ketara"

"Maksud tuan?"

"Bagi kami, tidak ada istilah gagal. Manusia menerima ataupun tidak, kami tetap akan menang. Kami tetap akan diganjarkan pahala oleh tuhan atas setiap usaha yang kami lakukan. Tuan, kalaulah benar tuhan itu ada, kalaulah benar. Apakah tuan sanggup mengambil risiko meredah tinggal di dalam api untuk selama-lamanya?"

haaa. amacam? menarik kan. ni baru sikit. banyak lagi dialog yang best. persoalan persoalan yang sering orang bukan Islam keliru dengan Islam sendiri. memang buku ni sangat disarankan untuk baca. tak bosan pun. bahasa yang digunakan pun senang untuk difahami. hehe.

"Katakan kita sekarang sedang bertaruh. Jika tuan (Ateis) menang, tuan tidak akan dapat apa-apa keuntungan dan saya (Islam) juga tidak rugi apa-apa. Namun jika saya menang, tuan akan diseksa berat seumur hidup dan saya mendapat untuk yang besar. Adakah ini satu pertaruhan yang adil?"

"Tidak. Ia berat sebelah"

"Kita bukan mencari kemenangan, tetapi mencari kebenaran. Jika fahaman Ateis itu benar, saya tidak rugi apa-apa. Tetapi jika fahaman itu salah, tuan tentu tidak sanggup diseksa dalam api kelak"

yours truly,

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Truly Stars