Sunday, July 8, 2012

Aku Terima Nikahnya


salam semua.
sebenanrnya dah lama nak tulis pasal ni tapi tak ada masa lapang dan kerajinan yang kuat untuk bukak blog dan menaip. aku beli buku ni kat UIA. sebab ada kupon free, memang chantek betul la untuk beli buku ni. takde bazir sangat kan. dah lama pun aku habis baca, cerita pasal ni je belum. ok. jom layan.


Edisi Istimewa : Aku Terima Nikahnya
Ustaz Hasrizal Abdul Jamil

eh. tak. aku bukan nak kawen lagi pun. aku bukan macam rakan-rakan aku yang lain yang sudah sedia menjalankan tanggungjawab dan berkemampuan dari segi fizikal dan kewangan. masih belum layak, belum matang. fikiran masih macam budak-budak. remaja biasa yang berdarah muda. belum boleh serius dalam apa-apa hubungan. friendship boleh la. hehe. kalau lebih, belum lagi kot. kalau tak, kesian isteri aku nanti. belum tentu boleh setia. ok dah merepek-merepek semua ni. jom teruskan.


Aku Terima Nikahnya Edisi Istimewa ni sebenarnya merupakan kompilasi 3 buku motivasi cinta yang ditulis oleh Ustaz Hasrizal Abdul Jamil yang merupakan best-seller; Aku Terima Nikahnya, Bercinta Sampai Ke Syurga dan Murabbi Cinta. Ustaz Hasrizal memang tak asing lagi. boleh layari laman web beliau di Saiful Islam. cukup famous dalam kalangan pelajar universiti. pernah jugak PRESSS jemput untuk bagi talk kat CFS dulu yang bertajuk Dari Mata Turun ke Hati. nampak tak? semua yang mahasiswa suka - CINTA. ececeh ~

ini bukan novel. ini lebih kepada buku motivasi. penceritaan tentang pengalaman Ustaz Hasrizal sendiri tentang cinta, perkahwinan dan rumah tangga. perkahwinan bukan hanya cinta semata-mata, bukan selalu manis. perkahwinan adalah permulaan kepada sebuah tanggungjawab baru. sebab tu bila kahwin, cinta bertukar separuh kepada tanggungjawab. perkahwinan bukan seperti yang kita tengok hanya dari luaran. kadang-kadang sekecil-kecil perkara pun boleh menggegarkan rumah tangga. nampak remeh, tapi kesannya sangat besar. 


apakah erti cinta? bagaimana untuk bercinta atau mencari cinta dengan betul? apakah erti perkahwinan? bagaimana untuk menguruskan rumah tangga? apakah masalah-masalah biasa dalam rumah tangga? bagaimana untuk mengatasi masalah-masalah tersebut mengikut syariat Islam? bagaimana mahu mendidik anak-anak mengikut corak Islam? bagaimana menguruskan kerenah anak-anak? bagaimana untuk mengelakkan perkara yang paling ditakuti - penceraian? semuanya ada dalam buku ini!

jadi, kepada anda yang mahu mendapatkan ilmu pengetahuan dan perkongsian pengalaman yang berguna tentang perkahwinan, jom baca buku ni. mungkin boleh menjadi panduan kepada kita yang dah berkahwin atau bakal berkahwin supaya dapat menjalankan tanggungjawab di dalam rumah tangga mengikut syariat Islam, seterusnya bahagia di dunia dan akhirat. insyaAllah.

p/s: disarankan kepada kawan-kawan yang dah berkahwin, Amir dengan Chai untuk baca buku ni. best oh. korang boleh terus praktikkan dah. takyah tunggu-tunggu lagi. :P

Titipan erti sebenar perkahwinan,
Medan memberi yang paling mulia.

yours truly,

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Truly Stars