Tuesday, January 18, 2011

Puasa




terbaca satu artikel;


Rasulullah bersabda, bermaksud:

"Wahai golongan pemuda! Sesiapa yang berkemampuan untuk al-baah
maka hendaklah dia berkahwin kerana sesungguhnya perkahwinan itu
lebih menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan.
Sesiapa yang tidak mampu maka hendaklah dia berpuasa
kerana puasa itu penghalang baginya (daripada syahwat)."

- (Riwayat Bukhari, Muslim, Tirmizi, Nasai, Abu Daud, Ibn Majah).


pada pendapat ulama al-Syafie, 'golongan pemuda' yang dimaksudkan ialah
sesiapa yang sudah berumur baligh dan belum mencapai 30 tahun.

Rasulullah memberi penekanan kepada umur sebegini kerana ia berada pada peringkat segala-galanya memuncak kecuali kematangan. Kebiasaannya pada peringkat umur ini, nafsunya tinggi, semangatnya kuat, kesanggupan untuk melakukan sesuatu juga besar, tenaganya berlebihan, hasrat ingin mencuba timbul di dalam pelbagai perkara namun malangnya, kebanyakan perhitungan mereka itu singkat belaka.


******

ok. faham kan? selalu je dengar pasal ni.
sebelum ni macam tak ambik berat lagi;
sebab tak kena lagi kan.

sekarang ni aku rasa kena ikut cara Daeng dah laa.
insyaAllah ok balik nanti. ujian ujian. fuuh~

so bila yg boleh kahwin? kena tunggu sampai bila?
kena fikir sendiri la ni. yang pasti bukan sekarang.
kan? ke bukan? adeh. apa aku merepek nih.


point yang nak ditekankan sekarang;

jom puasa sunat :)


yours truly,


4 comments:

amny said...

haha.. puasa-puasa..dah tak tahan nak kawen ye.. :D

Akif said...

haha. mari berpuasaaa :)

AzyanAaziz said...

aku x tau nape. tapi aku gelak golek2 bace ni. HAHAHA. alhamdulillah. alhamdulillah. teruskan puasa ye. chaiyok!! :D

Akif said...

azyann. ko ni mmg hampeh la. huhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Truly Stars