Saturday, March 27, 2010

Mecca

5.30 pm - Jeddah

Dr Ruzli ambk. keta bergerak menuju ke Mekah. 6.34 pm - Maghrib. lepas solat di sbuah masjid kt Mekah, kereta trus menuju ke rumah Ustaz Syukri. ada majlis di sana untuk dihadiri.

rmai org sudah smpai. mereka smua org Melayu Pattani. sume ckp Kelantan. diorg ade jemaah di sini. tp org Melayu Malaysia xde plk jemaah kt Mekah. ntah la. majlis tersebut adalah majlis Maulud Nabi. so org2 wahabi xde la dlm majlis tu. bid'ah kte diorg.

dimulakan dgn bacaan Yaasin. msuk wktu Isya'. truskan dgn tahlil. ttbe ulama jemaah ni stop tahlil seraya berdiri. beliau berkata,

"rasa tak sedap hati. kita solat dulu"

dlm bbrpe saat, saf dibentuk. solat Isya'. then smbung tahlil. lps tu qasidah muhammadiah. sgt rindu dgr qasidah ini.

guru mereka. salah seorg guru yg mengajar di Masjidil Haram dtg brsama anak-anak muridnya. org Arab. semua org brdiri memberikan pghormatan.
majlis dismbung dgn nasyid dan mengaji yg lain.


sepanjang majlis ade je coffee boy yg serve air kt org rmai. mula2 bwk teh panas. then bwk air mineral sejuk. lps tu bwk kopi kaw plk. sila jgn minum kopi ni. rasanya mcm halia+lengkuas yg di-blend. aku x suka! coffee boy 2 x pnat ke asyik buat air je.

selesai maulud. ditruskan dgn tazkirah oleh guru mereka. fully in Arabic. jgn tnya aku. aku fhm sket2 je. mncritakan ttg pgorbanan Rasulullah. ramai org menitiskn air mata.

11.00 pm. masa yg dinantikan. makan!
adat dlm majlis di sini. makan nk dkt midnight.
plastik dihampar. bbrpe halaqah dibentuk. aku dan ayahanda ddk brsama Dr Ruzli dan uncle Tarmizi juga brsama 3 org Arab. dulang/talam dibawa dari dapur. dulang dipenuhi dgn nasi beriani + daging lembu. sambal dan garlic sauce juga disediakan. smua sdg brfikir.

"boleh hbs ke tak ni? "


banyak tin minuman bergas diberi. sorg nak 3 tin pn boleh.
org Arab sgt suka minum air berkarbonat.


sedap. daging yg lembut. tp mmg rmai x hbs mkn dlm dulang tu. nasib baik la ada 3 org Arab. klau nk hrpkn 4 prut org Melayu nk hbskn ni mmg x blh la. tp Arab 2 pn x abes gak. kemudian majlis brsurai. 11.45 pm. majlis tamat.

kami dibawa ke hotel yg diuruskn oleh org Melayu, Haji Abu. check in hotel utk 2 malam. katanya hotel 2 disewakn oleh org Arab kpdnya utk diuruskn. byk untung wo. persoalan timbul. kenapa Tabung Haji tak sewa hotel sndri utk jemaah dr Malaysia. it'll be easier.

esknya. naik teksi ke Tanaem. buat umrah spt biasa. org kali ni sgt ramai! ble aku ckp ramai 2 mksdnya mmg ramai! nk tawaf pn sesak. kata Haji Abu thn lps x ramai cmni. ni dah ramai mcm musim haji. smua hotel di Mekah full! anggaran org adalah seramai 1.2 juta.
cuti sekolah lg ke skrg?


sesak di kwsn tawaf

jmpa bdk Arab ni. die jelir lidah kt aku. waa.


Zuhur smpai Isya' ddk di Masjidil Haram. kali ni ddk di sebelah Maulud Nabi. so msuk Masjidil Haram ikut kwsn sa'ie. lps Asar kluar ikut pintu King Fahd. ronda2 di luar. pstu msuk blk.

Masjidil Haram sgt mesmerized pd waktu mlm. terpukau mataku melihat. Subhanallah.




lawa. blk 2 dinner. then trun bwh. jalan2 cuci mata. byk kedai buka. rmai org. yup.
bumi Mekah sgt meriah pd wktu mlm.

Masjidil Haram di waktu Subuh.

khabarnya Masjidil Haram akan diperbesarkn. oleh kerana pgunjung mkn meningkat. thn ni dianggarkn 5 juta org akn buat haji. thn dpn mgkn 10 juta. facilities prlu diprtingkatkn utk menampung org yg rmai. kwsn tawaf akn diprbesarkn hingga ke tmpat sa'ie. Masya Allah. xleh bygkn klau besar smpai cmtu.

blk lps solat Jumaat. ramai.

pulang. pglaman di Mekah selama 2 mlm. best. smpai di Jeddah mse Asar. Maghrib kluar ke IDB HQ. ada usrah di sana. rupanya rmai jgk org Melayu di Jeddah. rmai org dewasa.
aku plg muda. br aku sedar. aku sgt merindui majlis ilmu. blk lps Isya'.



xde nightmare di Mekah.
tp aku termimpikan dia.
yup. dia yg aku sgt rindu.
dia hadir dlm mimpiku.
dia. kolej terchenta.
aku tersenyum dlm mimpi.
aku ketawa dlm tidur.
nseb xde sape nmpk.

yours truly,
Akif

16 comments:

sarah iman said...

anda sungguh best dapat buat umrah banyak kali
hope i can go there one day. InsyaAllah

Akif said...

yup. alhamdulillah. you will get your chance. one day. insya Allah.

adobemujahidcs3 said...

yer....ak rase budak tue yakin bahawa muka ko seswai untuk dijelir lidah.....thniah!!..

wah...best gilaks dowh ko...dpt peluang di usia muda....nnti nk balik...silalah jgn loopa buah tangan ntuk ak...

klo ikut duit msia...bli yg atas rm300 pun dah cukup...xyah mhl2...ak xnk ko susah2...huhuh

Akif said...

ceh. tp aku jelir lidah blk. pdn mke bliau. haha.

hehe. rzeki aku? buah tgn? adey. weh. rate saudi dgn malaysia lbh krg ar. RM300 tu mahal la weh. mana aku ada duit. keja pn blom. huhu.

adobemujahidcs3 said...

huhuhuh....yer ar...ak trima gak ah yg harge rm290++...huhuhuh...

tpi serius comel dowh bdak yg jelir lidah kat ko tue.....sian bliau kene jelir lidah balik....hahaha

Sara said...

pergi ngn agensi apa??

Akif said...

aiman - waa. ko myiksa ku, boss. mahal gak tuu.
tw xpe. bia ar. sape bliau sroh jelir lidah kt aku. haha.

sara - bkn dgn agensi. dgn family.

fye said...

haha,
sgt kiut itu budak arab
*neway padan muke ko kne jelir
ngee~


woit,bwk laa buah tangan dari mekah tuh..
Jubah ke..
hehe~

Akif said...

tau xpe. kiut tp ade ke smpai hati beliau jelir lidah kt aku. huhu.

buah tgn? blh2. tade hal.
jubah? waa. mahal. gua blom keja. huhu.

Iznie said...

subhanallah....
bestnyer dapat buat umrah...:)
entah bila la ada chance tue...

eh, budak tue jelir sebab akif snapped pic dye...padahal muka dye mahal tue, mne bley amek gamba free jer...
hehehe

btw, budak tue cute... ;D

Akif said...

yup. sgt best. insya Allah ade chance jgk nnt. jgn risau.

haha. sape sruh die tgk. snap la. smpai hati die jelir lidah. waa.

tw xpe. :P

nawal said...

ko mimpi pengetua?? bgus nye!

weh, msti best gile dpt tgk kaabah scra live!

Akif said...

bkn mimpi beliau la. haha.

yup. best. x caye tgk sndri nnt.

Фахми ファーミ فهمي said...

sejuk perut ibu, anak dia ikut raudhatul jannah yang ada. :]

Akif said...

insya Allah. aminn. :)

Anonymous said...

pernah duduk KSA ke?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Truly Stars